Webbplatsen kan övervakas av en eller flera operatörer. Operatörerna kan även chatta med varandra i systemet för att exempelvis få hjälp av en kollega.
En operatörer kan hantera flera webbplatser i samma operatörspanel.
Operatören kan manuellt skicka inbjudningar till webbplatsbesökare. En inbjudan visas som en flytande bild/knapp för besökaren som kan acceptera eller stänga ner den. Inbjudningarna kan även göras automatiskt, till exempel efter att besökaren har varit en viss tid på webbplatsen.
Välj om ni vill visa en bild/knapp eller om ni vill visa en chat-ruta som innehåller anpassad text som operatören anger. Det sistnämnda alternativet kan vara bra om operatören vill anpassa sin inbjudan exempelvis efter vilken sida besökaren är inne och tittar på.
Statusstyrda chat-knappar läggs enkelt upp på webbsidor, exempelvis "Klicka här för att chatta med oss". Om inga operatörer är tillgängliga visas automatiskt en annan text, exempelvis ”Just nu är vår chat upptagen” eller så blir knappen osynlig. Operatören styr chat-status i den webbaserade operatörspanelen.
Använd standard chat-bilder för online/offline eller använd egna bilder som ni själva har designat.
Besökare kommer i detta fallet att se en hänglåsikon i sitt chat-fönster som visar att konversationen är krypterad.
Operatörerna övervakar sina webbplatser och hanterar alla chattar i en webbaserad operatörspanel. De kommer åt sparade meddelanden, historik etc. Ingen installation krävs på operatörens dator.
Genom att skriva in en webbadress i ett fält i operatörspanelen kan operatören styra besökarens webbläsare till den angivna adressen. Detta är mycket användbart om operatören vill hjälpa besökaren att hitta en viss webbsida på webbplatsen.
Operatören kan följa besökaren när den navigerar på webbplatsen med hjälp av ett extra webbläsarfönster i operatörspanelen som visar det webbplatsbesökaren ser i sitt webbläsarfönster.
När en besökare klickar på "chatta nu"-bilden får operatören meddelande om detta i form av ljud och bild i operatörspanelen. Operatören får ljudmeddelandet även när operatörspanelen är minimerad.
Blockera de besökare som missbrukar chat-funktionen genom att klicka på en länk i chat-panelen. De kommer då inte längre att kunna starta en chat med operatören och andra operatörer kommer att underrättas om förbudet.
Webbplatsbesökarens IP-adress, domännamn och ort/land presenteras i chat-panelen för operatörerna.
Operatörerna kan se alla sina tidigare chat-sessioner i chat-panelen vilket förenklar kontakten med återkommande chat-besökare. Statistik såsom "Chattar per dag" presenterat i stapeldiagram ger värdefull insikt i hur mycket chat-tjänsten används.
Se information om besökarna såsom hur de kom in på webbplatsen (via sökmotor, blogg, reklam, banner, etc.) och vilken väg de har navigerat sig genom webbplatsen innan de började chatta med operatören - allt i realtid.
Operatörerna kan skapa egna färdiga svar i sin operatörspanel som kan användas under chatten. Detta gör det enkelt och snabbt att svara på vanliga frågor.
När alla operatörer är bortkopplade eller är upptagna och inte kan ta emot en chat har besökaren möjlighet att lämna ett meddelande i ett formulär. Alla operatörer kommer att få meddelandet som blir åtkomligt i operatörspanelen.